اولین مطلب آموزشی که درباره ماشین لرنینگ نوشتم مربوط میشه به حدود سه سال پیش (1397) در سایت ویرگول (لینک مطلب).


 

 

چهار، پنج سال قبل، منابع فارسی خوب، خیلی کمتر از الان بود و چند موردی هم که پیدا کردم صرفا دوره Andrew Ng از سایت Coursera.org را به صورت نوت بوک و اسلایدهای فارسی آماده کرده بودن و به نوعی روخونی می کردن. نه شباهتی در نحوه و سطح علمی تدریس و … وجود داشت و نه خبری از معرفی منابعی که متن از اون ها ترجمه و تصاویر کپی پیست شده بودن؛ بود. (لینک دوره)
البته در چند سال اخیر هم خیلی از دوره های گران قیمت هوش مصنوعی و دیتاساینس به خصوص دیپ لرنینگ که مدرس هاشون با عناوین جذابی مثل «دانشمند داده» و «مهندسی یادگیری ماشین» و… خودشون رو معرفی می کنن از روی دوره Deep learning specialization ارایه شده توسط Andrew Ng در سایت Coursera.org ساخته شدن. (لینک دوره)

فراموش نکنید که سایت Coursera.org قابلیت دریافت کمک هزینه مالی یا Financial Aid داره و خیلی از مدرسین دوره های غیر رایگان، خودشون به صورت رایگان دوره های اصلی رو گذروندن.

در طی این چند سال، من هم دوره های رایگان و غیر رایگان متنوعی رو از Coursera، Kaggle و … گذروندم و به دلیل رشته دانشگاهی (مهندسی نرم افزار) که مشغول تحصیل هستم، مطالعات و تجربیاتم رو درباره Machine Learning و Deep Learning بیشتر کردم.

اما همیشه این موضوع که برخی از افراد علاقه مند به مباحث هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و… به علت عدم تسلط کافی به زبان انگلیسی نمی تونن از منابع اصلی استفاده کنن و گاهی اوقات مجبور می شن برای دوره های بی کیفیت، ناقص و صرفا ترجمه شده هزینه های زیادی رو پرداخت کنن، یک جور حس نارضایتی از وضعیت موجود رو برای من ایجاد می کرد.
این شد که در اسفند سال 1400 بالاخره تصمیمم رو گرفتم و ایده ای که قبلا به صورت نامنظم در سایت هایی مثل ویرگول، Medium، آپارات، Youtube و … بخش هایی از اون رو اجرا کرده بودم، در traintotest.com خیلی نزدیک تر به ساختاری که مدنظرم بود، اجرا کردم.

هدف از این سایت در درجه اول، ارایه محتوای آموزشی با کیفیت قابل قبول در زمینه ماشین لرنینگ به صورت کاملا رایگان است.
شاید در آینده بخش هایی به سایت اضافه بشن که استفاده از اون ها نیازمند پرداخت هزینه باشه، اما مطمئنا در اون شرایط هم خیلی از موارد در نظر گرفته خواهد شد.

با آروزی روزهای خوب و سرشار از سلامتی و موفقیت
اسفند 1400

Coursera

Kaggle

Microsoft

Google

Neo4j